Home > Artykuły, Laboratorium > Czy odłączona od telefonu ładowarka pobiera prąd z sieci?

Czy odłączona od telefonu ładowarka pobiera prąd z sieci?

Od lat krążą różne mity i zabobony o tym ileż to nieużywane, a włączone do kontaktu ładowarki telefonów komórkowych, pobierają prądu. Przy każdym niemal artykule związanym z oszczędzaniem energii elektrycznej znajdziemy punkt mówiący o odłączaniu nieużywanych ładowarek.

Czy rzeczywiście tak jest? Już logicznie rzecz biorąc, jeśli nic nie ładujemy, a nasza ładowarka nie wydziela ciepła, to nie może pobierać prądu z sieci, nic w przyrodzie nie ginie a zasada zachowania energii wciąż obowiązuje. Ale nie opierajmy się na założeniach i domniemaniach, weźmy miernik do ręki i sprawdźmy to!

Co nam będzie potrzebne? Najlepiej watomierz. Jako że wartość napięcia w gniazdu jest w miarę stała, a moc pobierana równa jest iloczynowi napięcia i przepływającemu prądowi, posłużę się amperomierzem cęgowym. Cóż to takiego? Zwyczajowy amperomierz musi zostać wpięty w obwód aby móc coś zmierzyć. Wie o tym każdy komu eksplodował miernik po wetknięciu sond pomiarowych do gniazda ;). W tej sytuacji musiał bym rozciąć przewód i włączyć do niego amperomierz. Nie jest to zbyt przyjemna metoda.

Amperomierz, czy też w ogóle miernik cęgowy, bazuje na pomiarze pola elektromagnetycznego, wytwarzanego przez przepływający przez przewodnik prąd. Zapina się go na docelowym przewodzie z prądem, który chcemy zmierzyć. Do tego celu wykonałem jedynie niewielki przedłużacz z rozdzielonymi żyłami, gdyż jeśli mierzył bym na wszystkich jednocześnie, nie otrzymał bym nic. Nie chciałbym tutaj wchodzić w dalszą teorię nt. metodologii pomiaru, zatem przystąpmy do rzeczy.

Pomiaru dokonałem na 5 ładowarkach do telefonów firm Nokia, Samsung oraz Sagem, w trzech stanach pracy: bez podłączonego telefonu, z podłączonym telefonem oraz po naładowaniu baterii telefonu. Co otrzymałem? Zobaczcie sami.

Ładowarka (model telefonu) Bez telefonu Z telefonem Po naładowaniu
Nokia AC-3E (3110 classic) <1mA ~12mA <1mA
Samsung ATADM10ESE (SGH-U600) <1mA ~18mA <1mA
Samsung ATADS30EBE (S5230 Avila) <1mA ~11mA <1mA
Samsung TAD137EBE (SGH-X200) <1mA ~20mA <1mA
Sagem (myX-1) ~2mA ~18mA ~3-10mA

Od razu chciałbym zaznaczyć, iż wynik pomiaru bez podłączonego telefonu, oscylował już w granicach błędu pomiarowego i możliwości miernika cęgowego. Zatem rzeczywista wartość płynącego prądu, dla tego przypadku, była zapewne niższa.

Nie mniej, biorąc pod uwagę nawet zawyżoną wartość, mnożąc razy wartość napięcia sieciowego i przeliczając na kilowaty otrzymujemy:

0,001A * 235V = 0,235W = 0,000235kW

Mając już wyrażony w kW pobór mocy, możemy przemnożyć go przez stawkę za kWh naszego lokalnego dostawcy energii elektrycznej. Tym samym uzyskamy koszt, jaki generuje niepodłączona (do telefonu) ładowarka do gniazdka. W moim przypadku wynosi on 0,3176 zł / kWh (Vattenfall), zatem:

0,000235kW * 0,3176 zł / kWh = 0,000074636 zł / h

Jak widzimy, nie jest to oszołamiający koszt. Jeśli miałbym włączoną ładowarkę w trybie 24/7, w skali roku będzie to zaledwie 65gr.

Czy zatem warto odłączać nieużywaną ładowarkę do telefonu z sieci? W pierwszej kolejności trzeba się upewnić czy nasza ładowarka faktycznie w stanie jałowym nie pobiera tyle energii, co podczas zwyczajnej pracy – niewykluczone że starsze egzemplarze mogą się tak zachowywać (np.: Sagem myX-1 odbiega nieco od normy). Po drugie, odłączenie ładowarki na pewno wpłynie pozytywnie na jej żywotność, aczkolwiek sądzę iż w marginalnym stopniu. Tak czy inaczej, argument o kolosalnym zużyciu energii elektrycznej przez nieużywaną ładowarkę, możemy włożyć między bajki.

Aktualizacja

Zamieszczone zdjęcie miernika cęgowego jest poglądowe. Miernik pokazany na zdjęciu nie dysponuje odpowiednim zakresem pomiarowym, w przeciwieństwie do modelu użytego w pomiarach: UNI-T UT202.

  1. Włodek
    14 stycznia 2011 at 12:09 | #1

    Gwoli ścisłości: błąd pomiarowy miernika UT202 dla przedstawionego na zdjęciu pomiaru 0,012A to co najmniej +- 0,040A (wg instrukcji). Ciekawe, że wszystkie wyniki są poniżej progu dokładności miernika.

  2. gość
    4 lutego 2011 at 12:43 | #2

    -FIXME: wartość napięcia w gniazdu (pewnie chodziło o „gniazdku”)
    - czy którakolwiek z ładowarek miała diodę? (moja ładowarka do nokii ma niebieską diodę i ona na pewno pobiera więcej :) )

  3. 4 lutego 2011 at 14:12 | #3

    Nie pamiętam, ale na 95% nie, wszystkie bez zbędnych świecidełek.

  4. Don pedro
    2 lipca 2011 at 17:05 | #4

    sens wyciągania ładowarek to prawdopodobnie odkładanie się harmonicznych w sieci energetycznej (mocy biernej) wytwarzanej przez zasilacz impulsowy ładowarki a nie pobór prądu. Autor artykułu powinien najpierw określić jaki ma przebieg prąd pobierany przez ładowarkę, dopiero go mierzyc i wyliczyć moc czynną, bierną itp. Do tego raczej potrzebny byłby oscyloskop.

  5. wojciech
    1 lutego 2012 at 15:01 | #5

    Wokół przewodnika z prądem wytwarza się pole magnetyczne, a nie elektromagnetyczne.

  6. 14 marca 2012 at 22:07 | #6

    „Jak widzimy, nie jest to oszołamiający koszt. Jeśli miałbym włączoną ładowarkę w trybie 24/7, w skali roku będzie to zaledwie 65gr.”

    Może i masz rację, koszt jest niewielki, ale pomyśl, co się dzieje, gdyby tak robiło kilkadziesiąt milionów ludzi (a tak robią). Nie chodzi o koszta, bo każdy poniesie niewielkie, ale marnuje się w ten sposób ogromna ilość energii i emituje się niepotrzebne gazy zanieczyszczające atmosferę, bo nasza gospodarka oparta jest na węglu.

  7. 15 marca 2012 at 21:55 | #7

    @narum.pl
    Masz rację ale popatrz na to od strony budżetu gospodarstwa. 65gr na rok to jest kropla w morzu w stosunku do całości opłat za energię elektryczną. W skali globalnej mimo że te 65gr * X ludzi da ogromną kwotę to i tak będzie ona znikoma w stosunku do pozostałego zużycia energii przez tych ludzi. Nie ma sensu rozpaczać nad ładowarkami podczas gdy jest tysiące innych bardziej nie oszczędnych urządzeń czy też zachowań ludzkich. Bo to tak jakbyś polerował samochód żeby zmniejszyć opór powietrza (a co za tym idzie spalanie paliwa), podczas gdy masz 20-letni silnik który pali jak smok ;)

    Nie mniej, osobiście nie trzymam ładowarki dłużej niż trzeba :) i w żaden sposób nie promuje takiego zachowania. Zauważam tylko że nie ciągnie ona tyle prądu co podczas ładowania.

  8. 4 kwietnia 2013 at 12:52 | #8

    @narum.pl
    Absurdalne, to ma mniej więce taki sens jak oszczędzanie wody przez moich dziadków. Ręce myją w miskach, wodę wylewają tylko jak już jest konieczność. Oszczędzają w ten sposób może 3zł miesięcznie, a zachodu i utraty komfortu jest tyle, że to po prostu absurd.

    Tak jak pracownik mojego taty (wiele lat temu), który pracując po 8 zł za godzinę żal mu było 1,50zł na autobus i wolał iść na piechotę po godzinę w jedną stronę, podczas gdy mógłby te dwie godziny drogi więcej przepracować i miałby 4x więcej zysku niż tej oszczędności.

    Co prawda nie są to idealne przykłady do tej sytuacji, ale mimo wszystko…

  9. Marcin Dz
    23 czerwca 2013 at 13:29 | #9

    „Idea wyłączania wszystkich niepotrzebnych odbiorów (w tym ładowarek) nie ma na celu jednostkowych oszczędności”. IDEĄ JEST BYŚMY WYROBILI W SOBIE PEWNE @EKO@ NAWYKI! NIE JEST PRIORYTETEM ZAOSZCZĘDZIĆ 0,5ZŁ W ROZLICZENIU ROCZNYM NA RACHUNKU DLA JEDNOSTKI, JEDNAK WYROBIENIE TAKIEGO NAWYKU W NAS Z CAŁA PEWNOŚCIA ZAPROCENTUJE!!!

  10. postelectronic
    23 czerwca 2013 at 13:36 | #10

    „Idea wyłączania wszystkich niepotrzebnych odbiorów (w tym ładowarek) nie ma na celu jednostkowych oszczędności”. IDEĄ JEST BYŚMY WYROBILI W SOBIE PEWNE @EKO@ NAWYKI! NIE JEST PRIORYTETEM ZAOSZCZĘDZIĆ 0,5ZŁ W ROZLICZENIU ROCZNYM NA RACHUNKU DLA JEDNOSTKI, JEDNAK WYROBIENIE TAKIEGO NAWYKU W NAS Z CAŁA PEWNOŚCIA ZAPROCENTUJE!!! Możiwe, że wkońcu zrócimy uwage również na inne urządzenia pozostające w gniazdkach dla naszych oszczędności, bezpieczeństwa- prywatnego dobra, a także w spojżeniu globalnym! To jest wedlug mnie główna idea przyświecająca ekologom

  11. Komentator
    2 września 2013 at 13:29 | #11

    Prowadząc działalność gospodarczą np. zakład produkcyjny podpisujesz z Energetyką umowę na zużycie energii elektrycznej. W przypadku mniejszego, nz zakładane zużycia płacisz kwotę za niezużytą energię elektryczną. I mowa tu o setkach kilowatów w ciągu roku, a nie o kilowatach dających 65 gr rocznie.

    Nawyk, nawykiem – ale bezsens tej operacji jest destrukcyjny.
    Mam się schylać za biurko i wyłączać zasilacz…

  12. 27 września 2014 at 10:16 | #12

    Hello, i think that i saw you visited my web site thus i came to “return the favor”.I
    am trying to find things to enhance my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  13. 27 września 2014 at 15:14 | #13

    Highly energetic article, I liked that a lot. Will there be
    a part 2?

  14. 28 września 2014 at 17:48 | #14

    Incredible story there. What happened after?
    Thanks!

  15. 28 września 2014 at 22:46 | #15

    When I originally commented I clicked the „Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I
    get several e-mails with the same comment.
    Is there any way you can remove people from that service?
    Many thanks!

  16. 29 września 2014 at 05:42 | #16

    It’s actually a cool and useful piece of information. I am satisfied
    that you simply shared this usefu info with us. Please stay
    uss informed like this. Thank you for sharing.

  17. 29 września 2014 at 05:58 | #17

    Hiya very cool blog!! Guy .. Excellent .. Superb ..
    I’ll bookmark your website and take the feeds additionally?
    I’m happy to seek out a loot of useful information here within the post,
    we’d like develop extra strategies on this regard,
    thanks for sharing. . . . . .

  18. 29 września 2014 at 11:50 | #18

    Hello everyone, it’s my first visiit at this web page, and
    post iis really fruitful in favor of me, keep up posting such articles or reviews.

  19. 29 września 2014 at 19:04 | #19

    I am extremely inspired together with your writing abilities and
    also with the format in your weblog. Is that this a paid theme or did
    you modify it yourself? Anyway tay upp thhe nice quality writing, it’s rare
    to look a great blog likee this one these days..

  20. 1 października 2014 at 19:41 | #20

    Stunning story there. What occurred after? Thanks!

  21. 1 października 2014 at 23:55 | #21

    Hi there superb blog! Does running a blog such as this require a massie amouint work?
    I have absolutely nno understanding of programming however
    I was hoping to start my own blogg soon. Anyways, should you have any recommendations or tips
    for new blog owners please share. I understand this is
    off subject nevertheless I simply needed to ask.Thanks!

  22. 8 października 2014 at 17:14 | #22

    Great post. I used to be checking continuously this weblog and I am impressed!
    Very helpful information specifically the remaining phase :) I take care of such information a lot.

    I used too be looking for this certtain information for a very lengthy time.
    Thanks and good luck.

  23. 10 października 2014 at 20:55 | #23

    Greetings! Very useful advice in this particular article!

    It’s the little changes which will make the biggest changes.

    Many thanks for sharing!

  24. 15 października 2014 at 20:25 | #24

    I was recommended this web site by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem.
    You’re amazing! Thanks!

  25. 22 października 2014 at 02:02 | #25

    Hello, all the time i used to check weblog posts here early in the
    daylight, because i love to learn more and more.

Strony komentarza
1 3 4 5 146


× osiem = 56